Gminny Zakład Komunalny Sp. z o.o. z siedzibą w Czosnówce pełni istotną rolę w zakresie gospodarki komunalnej w Gminie Biała Podlaska. Jako jednostka samorządowa, której właścicielem jest Gmina Wiejska Biała Podlaska, zakład świadczy szeroki wachlarz usług związanych z zarządzaniem odpadami oraz dostawą mediów. Od momentu przekształcenia jednostki budżetowej w 2013 roku, Gminny Zakład Komunalny skupia się na efektywnym poborze, uzdatnianiu i dostarczaniu wody mieszkańcom regionu. W zakresie usług odpadowych, firma prowadzi wywóz nieczystości stałych oraz płynnych, zapewniając tym samym komfort życia mieszkańców. Dodatkowo, zakład zarządza mieszkaniami komunalnymi, co podkreśla jego komplementarną działalność w sferze społecznej i usługowej. Gminny Zakład Komunalny dysponuje flotą pięciu śmieciarek o różnych pojemnościach, co umożliwia elastyczne dostosowanie się do potrzeb lokalnych użytkowników oraz zapewnia skuteczność w wykonywaniu zadań o charakterze komunalnym.
Podstawowe wyniki finansowe
Organizacja Gminny Zakład Komunalny osiągnęła 8 092 552 zł przychodów.
Przychody operacyjne wyniosły 8 088 656 zł. Pozostałe przychody to 3896 zł.
Całkowite koszty wyniosły 8 796 458 zł.
Strata netto wyniosła 707 803 zł.
Spółka wykazuje
rosnące
przychody w czasie.
Średni wzrost przychodów wynosi 701 736 zł rocznie.
W ostatnich latach organizacja osiągała przychody na poziomie:
• 8 092 552 zł w 2024 roku.
• 7 072 457 zł w 2023 roku.
• 5 462 814 zł w 2022 roku.
Zyski spółki mają malejącą
tendencję w czasie.
Średni spadek zysków wynosi -97 903 zł rocznie.
W ostatnich latach organizacja osiągała zyski na poziomie:
• -707 803 zł w 2024 roku.
• 137 596 zł w 2023 roku.
• -228 064 zł w 2022 roku.
EBIT i EBITDA
EBIT Gminny Zakład Komunalny wynosi -653 tys. zł.
EBITDA Gminny Zakład Komunalny wynosi -416 tys. zł.
EBIT
zmniejsza się
w czasie.
Przeciętny spadek EBIT wynosi
90 518 zł rocznie.
Na przestrzeni ostatnich lat EBIT wynosił:
• -653 392 zł w
2024 roku.
• 84 584 zł w
2023 roku.
• -263 855 zł w
2022 roku.
EBITDA
zmniejsza się
w czasie.
Przeciętny spadek EBITDA wynosi
73 650 zł rocznie.
Na przestrzeni ostatnich lat EBITDA wynosiła:
• -415 756 zł w
2024 roku.
• 168 329 zł w
2023 roku.
• -177 600 zł w
2022 roku.
Wycena
Wartość organizacji powstaje na podstawie kluczowych parametrów finansowych, z wykorzystaniem różnych modeli wyceny. Ostatecznie określa się minimalną, maksymalną i średnią wycen.
Szacunkowa wycena organizacji Gminny Zakład Komunalny wynosi 18 338 510 zł.
W zależności od przyjętego modelu estymacji, wycena organizacji mieści się pomiędzy
0 zł a 69 031 872 zł.
Wartość organizacji
powiększa się
w czasie.
Przeciętny wzrost wartości firmy wynosi 780 259 zł rocznie.
Na przestrzeni ostatnich lat wartość firmy wynosiła:
• 18 338 510 zł w 2024 roku.
• 18 739 682 zł w 2023 roku.
• 17 013 007 zł w 2022 roku.
Ryzyko zamknięcia
Ryzyko zamknięcia działalności dla organizacji Gminny Zakład Komunalny wynosi 1,89%. To oznacza, że firma ma szansę 1,89% na zakończenie działalności w ciągu dwóch lat od zadanego roku.
Niskie ryzyko zamknięcia wskazuje na stabilną pozycję finansową i operacyjną organizacji.
Ryzyko zamknięcia działalności
rośnie w czasie. Przeciętny
wzrost
ryzyka w czasie wynosi 0,001% rocznie.
Na przestrzeni ostatnich lat ryzyko zamknięcia wynosiło:
• 1,89% w 2024 roku.
• 1,89% w 2023 roku.
• 1,88% w 2022 roku.
Ryzyko niewypłacalności
Ryzyko niewypłacalności dla organizacji Gminny Zakład Komunalny wynosi 0,60%. To oznacza, że firma ma szansę 0,60% na zamknięcie z powodu postępowania upadłościowego, restrukturyzacyjnego lub układowego w ciągu dwóch lat od zadanego roku.
Ryzyko niewypłacalności
rośnie w czasie. Przeciętny
wzrost
ryzyka w czasie wynosi 0,041% rocznie.
Na przestrzeni ostatnich lat ryzyko niewypłacalności wynosiło:
• 0,60% w 2024 roku.
• 0,18% w 2023 roku.
• 0,42% w 2022 roku.
Wiarygodność firmy
Gminny Zakład Komunalny charakteryzuje się umiarkowaną wiarygodnością płatniczą (ocena: C).
Ryzyko kredytowe znajduje się na przeciętnym poziomie. Zalecane jest stosowanie standardowych zabezpieczeń płatności.
Poziom wiarygodności organizacji
pozostaje bez zmian w czasie.
Poziomy wiarygodności w ostatnich latach:
• Ocena C (umiarkowana wiarygodność) w 2024 roku.
• Ocena B (wysoka wiarygodność) w 2023 roku.
• Ocena C (umiarkowana wiarygodność) w 2022 roku.
Kredyt kupiecki
Standardowy kredyt kupiecki dla Gminny Zakład Komunalny wynosi 548 tys. zł.
Bezpieczny poziom kredytu kupieckiego to 0 zł.
Maksymalny dopuszczalny kredyt kupiecki to 3,45 mln zł.
Przedział standardowego kredytu mieści się między 0 zł a 3,45 mln zł.
Standardowy kredyt kupiecki
wzrasta w czasie. Przeciętna zmiana wzrostowa wynosi
10 tys. zł rocznie.
Standardowy kredyt kupiecki
w ostatnich latach wynosił:
• 548 tys. zł w 2024 roku.
• 689 tys. zł w 2023 roku.
• 796 tys. zł w 2022 roku.
Bezpieczny poziom kredytu wynosił:
• 0 zł w 2024 roku.
• 11 tys. zł w 2023 roku.
• 0 zł w 2022 roku.
Maksymalny kredyt wynosił:
• 3,45 mln zł w 2024 roku.
• 3,59 mln zł w 2023 roku.
• 3,57 mln zł w 2022 roku.
Wynagrodzenia
Łączna kwota wynagrodzeń wyniosła 2 324 233
zł.
Koszty operacyjne Gminny Zakład Komunalny wyniosły 8 742 048
zł.
Wynagrodzenia stanowią 27%
kosztów operacyjnych.
Całkowite wynagrodzenia w organizacji
rosną w czasie. Średni wzrost wynagrodzeń wynosi
209 222 zł rocznie.
W ostatnich latach łączne wynagrodzenia wynosiły:
• 2 324 233 zł w 2024 roku
• 1 969 025 zł w 2023 roku
• 1 671 041 zł w 2022 roku
Udział wynagrodzeń w kosztach operacyjnych
obniża się w czasie. Średni spadek udziału wynosi
0 punktu procentowego rocznie.
W ostatnich latach udział wynagrodzeń w kosztach operacyjnych wynosił:
•
27% w 2024 roku
•
29% w 2023 roku
•
30% w 2022 roku
Bilans
Całkowita wartość aktywów Gminny Zakład Komunalny wyniosła 19 605 124 zł.
a
ktywa trwałe to 18 652 121 zł.
a
ktywa obrotowe to 953 003 zł.
Całkowita wartość pasywów wyniosła 19 605 124 zł.
k
apitał (fundusz) własny to 17 257 968 zł.
z
obowiązania i rezerwy na zobowiązania to 2 347 155 zł.
Organizacja
powiększa
całkowitą wartość aktywów w czasie.
Średni wzrost wartości aktywów wynosi 597 693 zł rocznie.
W ostatnich latach organizacja wykazała sumę bilansową aktywów na poziomie:
• 19 605 124 zł w 2024 roku.
• 18 854 010 zł w 2023 roku.
• 19 207 848 zł w 2022 roku.
Rentowność
Wskaźnik rentowności aktywów (ROA) wyniósł -4%.
Wskaźnik rentowności kapitału własnego (ROE) wyniósł -4%.
Marża operacyjna wyniosła -8%.
Marża netto wyniosła -9%.
Rentowność aktywów (ROA) organizacji
pogarsza się w czasie. Średni spadek wskaźnika rentowności wynosi -0.6 punktu procentowego rocznie.
Rentowność kapitału własnego (ROE) organizacji
pogarsza się w czasie. Średni spadek wskaźnika rentowności wynosi -0.6 punktu procentowego rocznie.
Marża operacyjna organizacji
pogarsza się w czasie. Średni spadek wskaźnika rentowności wynosi -1 punktu procentowego rocznie.
Marża netto organizacji
pogarsza się w czasie. Średni spadek wskaźnika rentowności wynosi -1.1 punktu procentowego rocznie.
Zadłużenie
Zobowiązania Gminny Zakład Komunalny wyniosły 2 347 155 zł.
Dla porównania wartość aktywów wyniosła 19 605 124 zł.
Zobowiązania w stosunku do wartości aktywów (wskaźnik zadłużenia) to 12%.
Całkowite zobowiązania organizacji
rosną w czasie. Średni wzrost zobowiązań wynosi 181 113 zł rocznie.
W ostatnich latach organizacja posiadała zobowiązania o wartości:
• 2 347 155 zł w 2024 roku
• 888 239 zł w 2023 roku
• 1 379 673 zł w 2022 roku
Wskaźnik zadłużenia
rośnie w czasie. Średni wzrost zobowiązań wynosi 0.7 punktu procentowego rocznie.
W ostatnich latach współczynnik zadłużenia wynosił:
• 12% w 2024 roku
• 5% w 2023 roku
• 7% w 2022 roku
Podatek dochodowy
Organizacja Gminny Zakład Komunalny wykazała przychody na poziomie 8 092 552 zł.
Organizacja zarobiła -707 803 zł brutto (przed opodatkowaniem).
Podatek dochodowy wyniósł 0 zł.
W rezultacie osiągnięty zysk netto wyniósł -707 803 zł.
Podatek dochodowy odpowiadał za -0% zysku brutto.
Podatek dochodowy obciążający organizację
nie zmienia się w czasie.
W ostatnich latach wysokość podatku dochodowego wynosiła:
• 0 zł w 2024 roku
• 0 zł w 2023 roku
• 0 zł w 2022 roku