Marża netto – co oznacza i jak jej używać?

Marża netto - co oznacza i jak jej używać?

Marża netto wskazuje jak efektywny jest dany biznes w generowaniu czystego zysku. Przez czysty zysk rozumiemy zysk netto, czyli to jak dużo gotówki zostaje dla firmy po opłaceniu wszystkich kosztów i podatków. Czysty zysk możemy następnie podzielić przez przychody. Osiągniemy wtedy wartość prezentującą jaki odsetek przychodów pozostaje w kieszeni firmy.

Porównanie marżowości przykładowych spółek

Wyobraźmy sobie dwie firmy: Firmę A i firmę B.

Firma A generuje 200 mln zł przychodu i 10 mln zł zysku netto. Oznacza to, że marża netto tej firmy to 5%. Firma B generuje 100 mln zł przychodu, ale za to 15 mln zł zysku netto. Marża w tym przypadku wynosi 15%.

Którą firmę wolałbyś posiadać? Ja raczej preferowałbym opcję B, choć wybór nie jest oczywisty i zależy również od wielu innych czynników.

Porównanie marżowości firmy A i B.

Marża netto a działalność firmy

W zależności od rodzaju działalności i branży, w jakiej znajduje się firma będziemy widzieć zróżnicowane marże netto. Spójrzmy na kilka przykładów.

Sieci supermarketów

Producenci

Sektor IT

 

Rozkład marży netto dla przykładowych branż

 

Czy Intel jest bardziej efektywną firmą od Dino? Tak, ale wynika to z różnicy w rodzaju działalności tych firm. Jak na sieć supermarketów Dino generuje zysk netto bardzo efektywnie – ale nie może się równać z efektywnością generowania gotówki firm technologicznych. Firmy technologiczne sprzedają przede wszystkim sprzedają swój software. Software jest skalowalny, a koszty jego napisania są relatywnie małe. Dino natomiast musi wydawać ogromne pieniądze na towar, który później jest dostępny na półkach dla klientów po nieznacznie wyższych cenach. Do tego dochodzą koszty obsługi sklepów, a część towaru się może nie sprzedać. To wszystko przełoży się na wynik (marżę) netto.

Podsumowanie

Marża netto jest przydatnym parametrem mówiącym o tym, jak efektywnie dana firma generuje zysk netto. Trzeba jednak pamiętać, że zależy ona w dużej mierze od branży w jakiej znajduje się firma. Jeżeli myślisz o założeniu swojego biznesu i chcesz żeby się cechował wysoką marżą, warto najpierw poszukać jakie branże są najbardziej marżowe.

Jeżeli masz już swój biznes i zastanawiasz się, jak efektywnie działa Twoja firma, możesz wyszukać swoją organizację tutaj.

Brak komentarzy, bądź pierwszy