Podatek cukrowy – wpływ na producentów słodkich napojów

Coca Cola, Hoop, Pepsi jak wpłynął podatek cukrowy

Podatek cukrowy, wprowadzony w 01.01.2021r, płacony jest przez producentów napojów posiadających w składzie cukier, substancje słodzące, kofeinę czy taurynę. Zgodnie z oficjalnymi informacjami ma wspierać “prozdrowotne wybory konsumentów”.

 

Wysokość podatku cukrowego

Kwota do zapłaty wynosi maksymalnie 1,20 zł za litr napoju. Zależna jest od zawartości cukru, czy kofeiny. Przykładowo Coca-Cola ma 10,6 g/100ml cukru oraz kofeinę. W takim wypadku opłata wynosi: 0,50 + 6*0,50+10=90 gr / litr. W przypadku butelki 2l daje to już blisko 2 zł.

 

Wg informacji money.pl w 2021r. Coca-Cola zapłaciła 563 mln zł tego podatku. Wynika z tego, że jej sprzedaż wyniosła około 600 mln l. W przeliczeniu na Polaka daje to 1,3 l miesięcznie. Mowa o jednej marce, nie uwzględniając Pepsi, Hoop Coli i innych napojów słodzonych.

 

Ile cukru w cukrze tj. w puszce

 

Wpływ podatku cukrowego na firmy

Podatek bliski złotówki na litr musi bardzo mocno wpłynąć na sprzedaż szczególnie nisko marżowych produktów. Ile kosztował 1l napoju Helena, czy Hoop Coli przed 2021r.? I o ile % taka cena musi wzrosnąć, aby podatek został przerzucony na konsumenta?

Załóżmy, że 1l Hoop Coli kosztował 1.5 zł (3 zł za butelkę 2l), a w przypadku Coca-Coli było to 2.5 zł (5 zł za butelkę 2l). W takim wypadku wzrost z 1.5 na 2.4 zł to wzrost o 60%. W przypadku Coca-Coli z 2.5 zł na 3.4 zł jest to wzrost o 36%.

Dodatkowo przyjmując założenie, że koszt produkcji 1 litra Hoop Coli, czy Coca-Coli jest praktycznie taki sam to producent o wyższej wyjściowej cenie ma możliwość większego zejścia z marży, tak aby nie ucierpiała na tym sprzedaż.

Takie podejście do kwestii podatku zdaje się mieć potwierdzenie w opiniach producentów tańszych napojów.

 

Sprawozdania finansowe producentów napojów słodzonych

Sprawdzając sprawozdania finansowe HoopColi, Coca-Coli i Pepsi pierwsze co rzuca się w oczy to znaczący wzrost przychodu Coca-Coli od 2021r. włącznie, czyli od momentu wejścia w życie podatku.

Coca cola a podatek cukrowy - wzrost przychodów

Hoop Cola a podatek cukrowy spadek przychodów i zysków

 

Co ciekawe w przypadku Coca-Coli wzrost przychodów pomiędzy rokiem 2020 a 2021 jest praktycznie równy wzrostowi przychodów. W roku 2021r. przychód wynosił 3045mln, gdy w 2020r. było to 2405mln. Różnica to 640 mln zł. Jest to kwota bardzo bliska podatkowi – 563 mln zł. Rok 2022r. jest trudniejszy do porównania ze względu na ogólną inflację w gospodarce. W 2021r. była jeszcze pomijalna do tak ogólnego poglądu sytuacji.

 

W przypadku marż u obu producentów trend jest ten sam. Od 2021r. włącznie marżowość spada. W przypadku Hoop Coli jednak ten spadek jest dużo wyraźniejszy i spada poniżej 0%. Spółka przestała być rentowna.

Lekki spadek marżowości dla Coca Coli po wprowadzeniu podatku cukrowego

 

Olbrzymi spadek rentowści po wprowadzeniu podatku cukrowego dla Hoop Coli

W przypadku Pepsi przychody również znacząco wzrosły, natomiast ocena tego nie jest tak prosta ze względu na strukturę firm. Koncern Pepsico posiada również w swojej strukturze chipsy Lay’s, Cheetos, Star (tak wszystkie 3 to ten sam producent producent, to nie jest konkurencja). Jest również spółka Pepsico Consulting z przychodami rzędu 2.2 mld zł/rok.

 

Podatek cukrowy – skutki funkcjonowania

Czy wprowadzenie podatku cukrowego przyczyniło się do poprawy stanu zdrowia? Na to pytanie trudno odpowiedzieć jednoznacznie. To co jest pewne bazując na powyższym to negatywny wpływ na całą branże napojów słodzonych, a szczególnie negatywny na mniejszych producentów. Najwięksi producenci znacząco zwiększyli przychody od czasu wprowadzenia podatku cukrowego. Prawdopodobnie przerzucając jego koszt na konsumentów.

Brak komentarzy, bądź pierwszy